Okuyucularımın yazılarıma katkı koyması beni ziyadesi ile memnun eden bir durum. Bu hem dikkatle takip edildiğim hissini uyandırıyor bende hem de çeşitli bakış açıları kazanmamı sağlıyor.
Bu konuda en başarılı isimlerden biri de İnşaat Mühendisleri Odası Bursa Şubesi Çalışma Grubu Üyesi Cengiz Duman. Çok çalışkan bir isim olan Duman’ın ilgi alanı ulaşım ve bu konuda yazdığım yazılara değerli katkılar sunuyor.
Malum dün T2 Tramvay hattının kullanıma açılmasının ardından Gemlik otobüslerinin son durağının Terminal’e alınması ve Gemlik yolcularının Terminal noktasından aktarma yapması üzerine bir yazı yazmıştım.
Benim görüşüm bu durumun; hem ekstra maliyet getirecek olması hem yolcuların aktarma sırasında yaşayacakları sıkıntılar hem de T2 Tramvayının yolcu kapasitesine uygun olmayışı nedeniyle zoraki bir kullanıma dönüştüğü şeklindeydi.
İnşaat Mühendisi Cengiz Duman bu konuda hazırladığı kıymetli bir çalışma ile karşılık verdi yazıma.
“Büyükşehir Belediye Başkanı Sn. Recep ALTEPE’yi görevinden ettiğine inandığım hatalı projelerinden birisidir ki; Sayın Alinur Aktaş’ın belki de en büyük şansı, proje ile alakalı alacağı her karar Bursa’da saygıyla karşılanacaktı. Maalesef o riski almadı ve mevcut projeye devam etti, hatasıyla sevabıyla projeyi bitirdi. Bana kalsa bu projeyi o dönemki mali sıkıntılar içinde metrobüse çevirmiş olsaydı bugün heykeli dikilecekken, şurada 3-5 ay sonra hat kapasitesi, rantabilitesi, işletme hızı, toplu ulaşımdaki yeri gibi birçok konuda en çok eleştirilebilecek yatırım olarak karşımıza çıkacaktır. Umarım yanılırım” diyerek tamamladığı raporunda vardığı sonucun gerekçelerini de açıklıyor Duman:
1. Öncelikle bu kadar zaman sonra açılan hattın maalesef Sn. Recep Tayyip ERDOĞAN’ın programı doğrultusunda açılış programı öne çekildiğini biliyoruz. Hattın henüz “BURAJ” (demiryollarında hattaki düşüklük ve yükseklikleri önlemek amacıyla travers altından balast çekilmesi işi) işlerinin tamamlanmadığını aracın hareket ettiği her an hissedebiliyorsunuz. Özellikle Terminal – Meslek Yüksek Okulu (AsMerkez) arası ve tünel içinde çok fazla sarsıntı ilk bakışta göze çarpıyor.
2. Normal tramvay hatlarında genel olarak hem zemin ve gömülü ray mantığı ile imalat yapılırken T2 Hattı boyunca büyük bir çoğunluk balast üzeri travers-ray olarak inşa edildiğini ve bunun geleceğe dönük sürekli olarak bakımlarının yapılacağını, dolayısıyla işletme maliyetlerini yükselteceğini biliyoruz.
3. Zaten km başına maliyeti yükselten asıl sebeplerin başında da bu uygulama gelmektedir. Bu imalat yapıldığında ekstra bir drenaj, balastı tutması için ekstra çevre perdeleri vs. gibi imalatlar inşaat maliyetleri açısından da fiyatın şişmesine sebep olmaktadır.
4. Hattın henüz yeni açıldığından mıdır bilinmez, fakat ortalama işletme hızının epeyce düşük olduğunu gözlemleyebiliyoruz. Terminalden başlayan yolculuğumuz 23 dk. 8 sn. sonra Kent Meydanında tamamlandı. Nitekim bu süre hat tam anlamıyla kullanılmaya başladığında indi-bindi zamanından dolayı biraz daha uzayacaktır.
5. İhale ve inşaat döneminde de sürekli dile getirdiğimiz gibi bu kadar kısa bir hat için 11 istasyon çok fazla ve sürekli dur – kalk olması sebebiyle gerçek işletme hızına varılamayacağı ortadadır.
6. Raylı sistemler özellikle trafikten ayrılmış ve trafikten etkilenmemesi düşünülen sistemlerdir. Fakat T2 Tramvay hattı ile trafikte hem zemin olduğu Beşyol’da bir kez, Kent Meydanı üzerinde ise iki kez olmak üzere 3 kez kırmızı ışıkta beklediğimizi görmek çok şaşırtıcıydı. Bu tarz sistemleri mevcut sinyalizasyon ile entegre ederek ışık kontrolünün yapılabileceğini düşünüyorum.
7. Mevcut araç sayısı, araç kapasitesi, sistem işletme hızı vs. gibi parametreleri düşünecek olursak maalesef Terminal – Kent Meydanı arasında çok fazla yolcu taşınamayacağı kanısındayım. Aynı hattın içinde metrobüs ile yolcu taşınacak olsa çok daha ciddi sayılara ulaşabilecek olması da çok açık olarak görülmektedir.
8. Hat çalışması yapılırken en çok da yolcu sayımının eksik ya da hatalı yapıldığını iddia ediyorduk. T2 Tramvay Hattı kullanıma açıldığında; Terminal – Heykel arası çalışan 38 no’lu Otobüs Hattı ile beraber, Ovaakça, Alaşar, Panayır, Demirtaş gibi mahallelerinin otobüsleri, bazı minibüs hatları, Gemlik, Kurşunlu gibi yerlerden kalkan belediye otobüsleri ile bazı terminal otobüslerinin bu hattın açılması ile iptal edileceğini, biraz da olsa karayolu trafik yükünün azalacağını düşünüyorduk. Dünkü tablo da bunun mümkün olmadığını çok açık görmüş olduk.”
Dün yazımda sade vatandaşın itirazlarını ve bir gazeteci olarak yorumumu paylaşmıştım sizlerle. Bu kez karşınızda çok daha sağlam bir argüman var. Bir inşaat mühendisinin teknik açıdan değerlendirmeleri ile ilginize ve bilginize sunuyorum konuyu.
Suçlayıcı olmaktan ziyade gerçekçi bir bakış açısıyla söylemek gerekirse T2 Tramvay projesi beklenildiği kadar kullanışlı olmayacak…